Thursday 11 August 2016

Tips positif di pagi hari.

Teks : Ezzalin Sidek
Foto : Ezzalin Sidek

Selamat pagi sahabat- sahabat Kak Lin. Pagi ni nak kongsi sedikit tips yang Kak Lin wajib buat pagi2 hari.

Kak Lin ni ada macam satu habit, bila bangun tidur je Kak Lin akan bukak semua pintu dan tingkap dirumah. Biasanya bahagian ruangan tingkat bawah tu Kak Lin akan pastikan pintu dan tingkap terbuka.

Kalau encik suami turun dulu, Kak Lin turun lambat sikit, dia tak buka semua tingkap dan pintu, mulalah Kak Lin membebel pagi-pagi. Kak Lin suka sangat aura pagi- pagi ni, buat Kak Lin rasa segar je.

Kak Lin ambil beberapa potong ayat.

“Pergilah awal pagi untuk mencari rezeki dan keperluan kerana pagi membawa keberkatan dan kejayaan.” (Tabrani, Ibnu Adi)

“Sesungguhnya tidur pada waktu pagi menghalang sebahagian rezeki” Abu Nuaim.

Nampak tak, dalam islam pun menyuruh lakukan kerja pada waktu pagi dan jangan tidur pada waktu pagi kan? Oleh sebab tu, bangun pagi-pagi bukak pintu dan tingkap dulu, kalau nenek Kak Lin pesan, bukak pintu pagi-pagi, biar malaikat masuk bawa rahmat.

Bagi yang bekerja, bukak pintu dan tingkap dulu, nanti nak pergi kerja tutup la balik. Bagi WAHM macam Kak Lin, mudahla sikit kan, tak payah dah tutup pintu dan tingkap lagi.

Satu lagi tips Kak Lin, Kak Lin akan pastikan singki Kak Lin bersih dari sebarang pinggan pada pagi hari. Seboleh - bolehnya sebelum tidur Kak Lin akan pastikan pinggan mangkuk semua sudah dibasuh. Ini kerana memudahkan proses Kak Lin untuk memasak awal. Lagipun kalau singki bersih pagi-pagi,kita pun rasa lapang dan seronok je. Kan pagi tu satu permulaan, jadi mulalah pagi dengan sesuatu yang tenang dan lapang. Nak buat sarapan pagi pun mudah je, taklah kelam kabut. Maklumlah 3hero pun dah cukup buat Kak Lin kelam kabut pagi-pagi, kalau singki penuh lagi la kelam kabut jawabnya.

Kawan- kawan ada tips pagi yang menarik untuk dikongsi dengan Kak Lin?



2 comments:

  1. Amboi...berkilat sinki kak lin kita!
    Terbaik!

    ReplyDelete
  2. Saya pun sama, pagi-pagi mesti nak buka tingkap 😊

    Nak rasa angin pagi, nak jemput rezeki.

    ReplyDelete