Wednesday, 20 July 2016

Mengenali 4 fasa kehidupan produk ( PRODUCT LIFE CYCLE)





Teks : Noor Ezzalin
Foto : Google





========================

PRODUCT LIFE CYCLE (PLC)

========================


Hari ni saya nak share sedikit tentang kitaran produk dari sudut ekonomi.



1. Fasa Pengenalan

Pada fasa ini, pertumbuhan jualan pada sesuatu produk bergerak pada tahap yang sangat perlahan.

Pada kebiasannya, sayarikat akan mengalami kerugian kerana jualan berada ditahap yang rendah dan kos kos untuk membangunkan produk berada pada tahap yang tinggi. Contohnya kos marketing.


2. Fasa pertumbuhan

Pada fasa pertumbuhan, biasanya produk telah berada pada tahap keberkesanan. Dimana banyak feedback dan testimoni telah diperolehi.

Jualan syarikat biasanya akan meningkat dan syarikat dapat menampung segala kos. Pada tahap ini pekerja sudah berada di tahap mahir.


Di fasa ini juga agent akan bertambah kerana kepercayaan keatas produk.
Untung semakin banyak dan pada fasa inilah permintaan masyarakat melebihi pengeluaran syarikat.
Keadaan menjadi huru hara, produk menjadi famous dan dikenali.


Pada tahap inilah agent agent akan menangkap gambar berkarton karton kotak dapat dijual dalam masa yang singkat. Malahan mungkin berhari2 ada berkarton karton kotak yang akan di pos.


Inilah dikatakan fasa kegemilangan produk!!!!Ramai jutawang akan dilahirkan pada waktu ini.


3. Fasa Kematangan.


Jualan mula berkurangan. Ramai pesaing yang akan cuba meniru produk. Tercetuslah era TIRUVASI. Pesaingan mula tegang.


Syarikat yang baru yang sedang berkobar kobar akan menggandakan kos marketing untuk fight produk yang sedia ada.


Pada tahap ini, syarikat akan mengalami pasaran tepu. Dimana produk kurang mendapat sambutan kerana pelanggan mula mencari produk produk baru.


Syarikat akan mengalami kerugian pada tahap ini.



4. Fasa kemerosotan

Permintaan produk mula berkurang. Syarikat mengalami kerugian yang teruk. Jualan berada tahap minima tetapi kos overhead tetap berjalan.


Syarikat akan mengalami kerugian kalau meneruskan produk tersebut.
Pada tahap ini, syarikat perlu mencari alternatif untuk mengeluarkan produk baru.

Sekiranya produk baru dikeluarkan pada saat ekonomi merosot, pilihlah produk yang mampu milik dan produk keperluan, bukan produk kehendak.






No comments:

Post a Comment