Monday 22 August 2016

Seminar My Documents (Urus Bisnes Gaya Korporat ) (Part 1)

Teks : Ezzalin Sidek
Foto : Ezzalin Sidek


Alhamdullillah, selesai sudah menghadiri Seminar My Documents (Urus Bisnes Gaya Korporat) oleh Tuan  Abdul Basit Abdul Rahim.

Sedikit penerangan tentang Abdul Basit, insan yang selalu Kak Lin follow rapat di facebook ini. Beliau merupakan Pengerusi Eksekutif kepada Byond Group of Companies merangkumi Byond Holdings Sdn Bhd, Byond Sucess Sdn Bhd, Byond Printing Sdn Bhd dan Byond Production Sdn Bhd.

Beliau pernah kerugian RM 4 JUTA pada awal usia 20an. Dan kemudian bangkit dengan bermodalkan RM10,000 dan memilih RM8,000 untuk dilaburkan kedalam seminar ilmu. Kata beliau lagi, punca kejatuhan beliau jatuh adalah kerana kekurangan ilmu dan perasaan "rasa pandai" menebal dalam sanubari. Dokumentasi yang berterabur dan tiada SOP didalam syarikat juga menyebabkan "fraud" berlaku didalam company.

Atas dasar inilah, beliau melihat masalah kepada satu peluang, dimana kebanyakan mereka yang berbisnes gagal bukan kerana tidak pandai menjual, tapi gagal kerana gagal mengurus segala dokumentasi.






Sebenarnya banyak yang Kak Lin mahu sharekan, tapi Kak Lin cuba kongsi yang mana termampu. Antara banyak perkongsian, Kak Lin tertarik untuk berkongsi tentang " Ego dan ilmu"

Formula yang Kak Lin terima daripada Abdul Basit membuatkan Kak Lin berpikir sejenak, betapa Kak Lin rasa tingginya ego Kak Lin selama ini. Banyak perkara yang Kak Lin rasa tahu, tetapi sebenarnya Kak Lin tak tahu pun. Tapi sebab ego tadi, Kak Lin malu untuk mengaku yang Kak Lin tak tahu sebenarnya.

Kita lihat gambarajah yang Kak Lin lampirkan.
Formulanya. Ego bersamaan dengan 1/ Ilmu.

Kalau 1/10 kita akan dapat 0.1

Kalau 1/100 kita akan dapat 0.01

Antara 0.1 dan 0.01 nilai yg paling besar adalah 0.1 jadi kita bulatkan 0.1 kerana nilainya lebih tinggi.


Antara 10 dan 100 nilai yang paling besar adalah 100, jadi kita bulatkan 100 kerana nilainya lebih tinggi.


Cuba lihat, nilai manakah yang kita bulatkan? Semakin tinggi 0.1(ego) semakin rendah ilmu (10)

Semakin tinggi ilmu (100) semakin rendah ego (0.01).


Dapat dari formula tersebut?

Jadi, untuk menghadiri mana2 majlis ilmu, rendahkan egomu untung menerima seluas2 ilmu dari guru yang mengajar didepan. Tak kira, mereka lebih muda, lebih kecil, lebih miskin dari kamu, kerana orang yang berilmu, egonya semakin rendah dan semakin tunduk ke bumi.

Kita sambung di next entri pula ya. Kak Lin nak sharekan tentang 3 cabang ilmu yang ada didunia ni. Perkongsian dari Dato Ruslan. Menarik tau ilmu ini. Nantikan ya!!






No comments:

Post a Comment