Thursday 4 August 2016

Kursus e-usahawan desa


Teks : Noor Ezzalin
Foto : Noor Ezzalin


Bismillahirrahmanirahim


Hari ni KAK LIN nak sembang mengenai kursus yang KAK LIN yang join pada 30 dan 31 JULAI 2016 baru-baru ni.

Kak lin menyertai kursus bersama team2 EWA dibawah anjuran POLITEKNIK SULTAN SALAHUDDIN ABDUL AZIZ SHAH bersama MDEC.

Tujuan kursus ini dijalankan adalah untuk para usahawan memahami konsep dan kepentingan perniagaan dunia digital. Selain itu disini juga kami diajar bagaimana untuk mengaplikasikan media sosial didalam perniagaan.

Antara silibus yang terkandung didalam pembelajaran

Hari pertama ( Cikgu Che Ta)
  1. Asas perniagaan digital
  2. USP
  3. SEO dan GOOGLE trends
  4. Market place
  5. Facebook Ads
  6. Facebook FB Posting
  7. google form
Hari kedua ( Cikgu Fareed)

  1. Sells / Teaser
  2. Hard Sells / Soft
  3. Instagram #
  4. Whatsapp 



Hari pertama





Pada mulanya kami decide untuk bertolak pada malam jumaat tu, tapi memandangkan semuanya sudah keletihan, maka kitaorang decide untuk bergerak pada pagi sabtu. Tugasan pertama adalah menghantar anak-anak ke rumah ibu diampang dulu.

Pukul 6pagi kami dah bergerak keampang. Kesian melihat anak-anak terpisat-pisat bila digerakkan seeawal pagi begitu. Bertahan ye anak-anak, kesenangan bukan mudah untuk dicari, dia perlukan sedikit kesukaran, sebanyak ketabahan, sebesar kekuatan. Maka bersabarlah untuk berjuang bersama-sama ummi dan abi.






Tak kurang hebat juga sahabat seperjuangan siti azurah yang gigih membawa baby yang berusia 2 bulan untuk menuntut ilmu disini. Si kecil ni seolah-olah memahami yang ibu perlu beri tumpuan sepenuhnya didalam kelas. Langsung tiada kedengaran tangisan si kecil sepanjang kelas berlangsung.







Ha, nampak tak nombor yang melekat kat tudung tu, ni sebenarnya nak masuk Malaysian Book Of Record untuk " THE LARGEST SIMULTANEOUS PARTICIPATION IN E USAHAWAN CLASSES'. Kemain kan Kak Lin interframe.


Hari ke dua






Tiba-tiba sama pulak warna dengan baju dengan cikgu Fareed, gelombang sama ni.






Ni part yang paling best sekali, kitaorang diajar bagaimana dengan handphone pun korang boleh ambil gambar yang hebat. Dari amatur kami menjadi profesional. Nak tau tak, kat pokok tu penuh dengan kerengga tau. Habis dia serang kitaorang semua. Tapi sebab gigih jugak nak tangkap gambar, tahan je la.





Tadaaaa...hasilnya..kamera biasa je tau. Ok la kot untuk peringkat permulaan. Pesan cikgu fareed yang paling penting sudut penggambaran dan cahaya penggambaran tu.






Ni pula ibu roza, orangnya sangatla tinggi dan tegap. Ibu ni speaking berabuk tu. Dah keluarkan paste asam pedas sendiri. Sempat bercerita dengan beliau, cerita beliau, sekiranya ada penghantaran ke negeri sembilan, beliau sendiri yang akan bawa lori untuk penghantaran barang. dahsyat kan? Ibu kepada 3 anak dan 3 orang cucu ni berusia 57 tahun. Masih semangat kan. Kadang-kadang saya terpikir, kenapa saya yang masih muda belia remaja ni, dah putus asa dalam perniagaan. Sepatutnya saya kena lebih cergas dari ibu ni. Kalau tak, malu saya sebagai anak muda dengan ibu ni.






Ini part paling win, setinggi-tinggi terima kasih atas ingatan my teammate yang banyak membantu saat susah dan senang Kak Lin Surprise birthday party!!! Allahuakbar, terkejut rasanya tiba-tiba mereka semua berdiri sambil menyanyikan lagu selamat hari jadi. Rata-rata peserta-peserta didalam kelas ni Kak  Lin baru je kenal. Memang merah padam rasanya muka Kak Lin. 
Terima kasih kak ina dan zurah sebab sudi buat Kak Lin terkejut waktu Kak Lin dah menguap berkali-kali didalam kelas. Korang memang best teammate eva!










ni gambar pada hari terakhir kami di seminar. Nampaknya ramai yang tidak dapat menghadirkan diri pada hari ke 2.Gambar en suami yang excited makan kek selepas habis kelas Virus marketing. Sarat sangat dengan ilmu katanya.



 
 Alahamdullillah , kami dapat melaksanakan tugasan sepanjang 2 hari ini dengan hati yang tabah dan cekal.Kesian kat Ayyash, sepanjang 2 hari say atinggalkan tak minum susu langsung. Bersalah betul Kak Lin. Nasib dah nak dekat setahun umur ayyash. Masa untuk pulang ke Seremban. Muka dah sangat letih.




























2 comments: