Monday 18 July 2016

Salam Ukhuwah



Teks : Noor Ezzalin

Salam ukhuwah semua.....31 tahun yang lalu lahirlah seorang puteri sulung dari pasangan Mohd Sidek bin Ramli dan Rosmanir Abd Hamid. Membesar dengan sihat seperti kanak kanak yang lain,saya sering menjadi harapan keluarga, samaada dari segi akademik mahupun pengurusan dirumah.

Sebagai anak sulung didalam keluarga saya menjadi harapan dan idola kepada adik- adik.  Pesan arwah ayah pada saya, jadikan diri saya sebagai icon kepada adik-adik. Jadi along kena sentiasa jadi yang terbaik. Kata kata arwah ayah itulah yang saya pegang sehingga sekarang. Rupa rupanya kata kata ayah itulah yang menjadikan saya seorang leader. Leader dalam keluarga , leader didalam bisness dan leader kepada anak - anak.


Cita cita untuk kemenara gading akhirnya berjaya. Menamatkan sesi ijazah perakaunan di UiTM selama 5 tahun membuatkan saya benar benar teruja. Rasa macam nak muntah hijau menamatkan alam pembelajaran di universiti. Kekuatan fizikal dan mental diperlukan untuk belajar akaun ni. Alhamdullillah..berjaya juga akhirnya.


Mengengam segulung ijazah didalam bidang profesional membuatkan saya begitu teruja untuk memasuki alam pekerjaan, tapi indah khabar dari rupa. Kehidupan bekerja rupa rupanya lebih mencabar. Memohon gaji dengan kelayakan yang ada bukan semudah yang saya sangka.


Pada ketika itu , saya diterima untuk bekerja di tempat praktikal lama saya. Bermula kehidupan saya sebagai assistant auditor.
Dimarah,diperli bila saya minta beberapa resit untuk diaudit, katanya bukan company saya,ikut suka hati mereka la nak buat macammana.


Ketika itu saya betul betul naif. Terlalu jujur orang kata. Banyak benda benda yang tak masuk akal saya rasa. Benarla kata orang, praktikal dan teori terlalu banyak bezanya
Rupa rupanya ramai yang men'apply' teori " creative accounting", untuk lari dari cukai.


Masih segar diingatan saya, ketika company saya mendapat tugas audit dari company SANI EXPRESS. Ketika itu, SANI tidaklah sebesar sekarang. Kini, hotel sani tersergam indah di tengah tengah kota metropolitan. Dulu sani hanya ada bas sahaja untuk diaudit. Pernah beberapa kali beliau datang ke office untuk menghantar beberap dokumen penting.
Senyuman langsung tak lekang dari bibir beliau. Orangnya sangat lembut dan rendah diri. Beruntunglah kepada mana mana gadis yang menjadi isteri beliau.

Setelah 6 bulan saya bertahan di firma audit saya mendapat tawaran bekerja di bank islam di muadzam shah,pahang. Kerana tidak mahu berjauhan dengan keluarga saya menolak tawaran tersebut. Beberapa bulan selepas menolak tawaran tersebut sy telah dipanggil untuk bekerja sebagai seorang pensyarah di salah sebuah kolej swasta di gombak. Bermulalah karier saya sebagai pendidik. 

Disinilah saya mencipta satu lagi karier baru iaitu berniaga secara sambil sambilan.
Selain mengajar, berniaga di kolej saya juga melakukan part time tuisyen di rumah rumah orang. Saya juga pernah menjual tudung (ni ambik kat jalan TAR, kedai yang hujung tu, memang murah gila), baju pasang(beli kat jalan TAR jugak, ingat lagi supplier dia nama Kak Ju) menjual DCL(siap student semua borong beli ubat minda tu), pinggan mangkuk MENANGWARE, COSWAY(kupon siap boleh redeem beli vacum), AVON(siap dapat credit yang rm250 tu), Jual kuih raya,(siap untung dia, bayar MYVI bulan tu)


Kegigihan untuk mengumpulkan duit untuk berkahwin buat saya lupa tentang letih dan penat bekerja. Income saya untuk tuisyen dirumah mencecah rm2,000 sebulan. Bila diingat ingat begitu bersungguh sungguh saya mencari duit ketika itu. 

Memang sebenarnya saya benar benar menyintai dunia perniagaan. Saya sebenarnya memang dilahirkan dari darah berniaga. Dari atuk kedua-dua belah ibu dan ayah adalah peniaga. Ayah juga peniaga. Cuma mereka tidaklah berniaga secara profesional, mempunyai company yang tersengam indah. Hanya meniaga dipasar malam. Tapi dengan berniaga tula, ayah dapat membesarkan kami adik beradik. malahan boleh beli rumah dan kereta cash lagi pada waktu itu.


Ketika kandungan berusia 7bulan, saya mendapat kerja di ptpl seremban. Bertugas sebagai pensyarah akaun.Setahun kemudian, me'resign'kan diri dan memilih untuk menjadi surirumah sepenuh masa, walaupun pada ketika itu komitmen saya sangat banyak, dan pada detik itulah bermula dunia perniagaan saya yang sebenar, sehinggalah bergelar JUTAWAN QASEH. 

Bagaimana perjalanan saya bermula dengan QASEH GOLD, saya akan ceritakan di next entri.

Salam ukhuwah dari saya, NOOR EZZALIN BINTI MOHD SIDEK.

No comments:

Post a Comment